Du är här

Forskningssammanfattningar

PlugInnovation har tagit fram sammanfattningar av några av de viktigaste internationella forskningsöversikterna när det gäller studieavbrott. Samtliga har översatts till svenska för att underlätta i arbetet med att säkerställa att alla insatser byggs med utgångspunkt i en vetenskaplig grund.

– Fungerande program och metoder

En större jämförande sammanställning av vilka program och metoder som fungerar inom grundskolan och gymnasiet när det gäller arbetet med att motverka studieavbrott och att få elever att stanna kvar i skolan.

- En sammanfattande kunskapsöversikt

Det råder idag en brist på svensk forskning om effektiva metoder och preventionsprogram för att motverka studieavbrott. Detta kan bero på att det i Sverige saknas en tradition av evidensbaserat pedagogiskt preventionsarbete i skolan och i stället tillämpas ofta beprövad erfarenhet.

 

- Från policy och forskning till praktik

Varför stannar eleverna i skolan? Och vilka är orsakerna till att vissa avbryter sina studier? Sammanställningen baseras på en analys av resultaten från ett stort antal program som arbetar för att motverka studieavbrott.

– Effekter på studieavbrott och fullföljandet av studier

Systematisk översikt av det evidensbaserade material som är tillgängligt kring effekterna av skol- och samhällsbaserade preventions- och interventionsprogram som utvecklats i Nordamerika.

– Riktade program mot skolk och studieavbrott

En större jämförande sammanställning. 34 olika program och metoder har undersökts för att se vilka som uppvisar högst effektivitet när det gäller minskade studieavbrott och fullföljande av studier inom grundskola och gymnasiet.

– En vetenskaplig rapport

En detaljerad genomgång av exemplariska och evidensbaserade program kring avhoppsproblematiken och riskfaktorer för avhopp. Sammanställningen är användbar för praktiker och skolledare som ska välja program som passar deras specifika skolmiljö och elevunderlag. 

– Lärdomar från forskningen för beslutsfattare

En sammanställning av internationell dropout-forskning när det gäller såväl riskfaktorer som är associerade med studieavbrott (dropout/early school leaving, ESL) som effektiva strategier för att förebygga studieavbrott.